Exprimarea de sine prin moda se bazeaza, in mare parte, pe tendinte, popularitate sau cultura pop.
Exprimarea de sine este, teoretic, incurajata de moda, insa factorii externi precum societatea, „influencerii”, cultura muzicala, tind sa influenteze si sa limiteze in acelasi timp. In acelasi timp, exista multi „fashion guru” pe retelele sociale care se considera designeri vestimentari. Ceea ce vedem la majoritatea este aproape identic, putini dintre acestia incercand sa depaseasca normele impuse de societate. Exprimarea de sine inseamna nonconformism si trebuie sa rezoneze cu adevarat cu cel care poarta hainele.
Ce este cu adevarat exprimarea de sine?
Lumea modei ne permite cu adevarat sa ne exprimam liber din punct de vedere vestimentar?
Oamenii care se imbraca diferit ar trebui considerati ciudati? Oare ar trebui sa ii judecam?
Oameni precum Pandemonia, Daniel Lismore sau Daniel Bowery au imbratisat adevaratul „eu”, fara a le pasa de parerile celor din jur. Ei sunt exemplele adevarate care au pornit curajos pe calea nonconformitatii. Putem spune ca au devenit opere de arta vii.
Britanicul Daniel Lismore exploreaza culturi pentru evidentierea demersului sau sculptural asupra vestimentatiei. Creatiile sale se ghideaza dupa culoare, textura si forma. A ajuns la impresionantul numar de 6000 piese care includ accesorii si creatii vestimentare. Personalitatea sa multidimensionala este exprimata de combinarea materialelor si accesoriilor cu machiajul viu colorat. Merita mentionat si faptul ca Daniel Lismore recicleaza tot ce foloseste.
Regretatul Leigh Bowery, un artist australian, se ocupa cu promovarea cluburilor si designul vestimentar. In acelasi timp, era cunoscut pentru costumele sale deosebit de excentrice, machiajul si performantele sale. El a fost sursa de inspiratie a multor designeri cunoscuti precum Alexander McQueen sau John Galliano. Nevoia lui de a-si exprima personalitatea fara inhibitii este definitia conceptului care sta in spatele aparitiilor sale. Corpul sau a reprezentat un mijloc artistic si l-a folosit ca atare.
In 2008 a luat nastere personajul Pandemonia, creat de un artist anonim din Londra. Este un proiect de arta centrat pe tot ceea ce inseamna notiuni preconcepute din societate: faima, tinerete eterna, inaltimea potrivita si un corp filiform. Se exploreaza mentalitatea consumatorilor si mitul pop din secolul XXI.
Ar trebui sa tinem minte faptul ca individualitatea este foarte importanta, chiar daca moda promoveaza in primul rand incluziunea. Nimeni nu ar trebui sa se supuna niciunei reguli in ceea ce priveste aspectul exterior sau comportamentul.